Joep van Gils - docent Nederlands op Curio techniek en technologie in Breda

Blog: "Op het moment dat je twijfelt of je docent wilt worden, ben je het eigenlijk al"

Waarom kiest iemand voor een baan in het beroepsonderwijs? Als docent, instructeur of juist in een ondersteunende rol? Waar komt die passie vandaan? En wat leren zij zelf? We maken kennis met verschillende medewerkers van Curio. Ze geven ons een beeld van hun baan, hun ambities en de geluksmomenten die het werk hun oplevert. Zoals Joep van Gils. Hij is docent Nederlands op Curio techniek en technologie in Breda.

Joep van Gils (30) komt uit een echte onderwijsfamilie. Toch heeft hij lang getwijfeld om ook in het onderwijs te gaan werken. Maar hij is helemaal om. “Het mooie van onderwijs is dat je meteen resultaat ziet. Bereid jij je lessen niet goed voor, dan merk je dat meteen in het verloop. En ik vind het fijn om met mensen bezig te zijn. Die interactie geeft me energie.”

Ik ben nog vrij nieuw in het vak, dus ik probeer veel uit

Waar zijn familie vooral lesgeeft op de basisschool, kiest Joep weloverwogen voor het mbo. “Onze studenten hebben al bewust een richting gekozen. Ze weten beter wat ze willen. Daardoor kan ik op een volwassen manier lesgeven.” Maar logischerwijs is het vak Nederlands niet het meest populaire vak bij de software developers in opleiding. “Deze studenten hebben meer op met Engels en met programmeertalen. Aan mij de taak om Nederlands relevant en aantrekkelijk te maken. Ik wil het onderwijsprogramma daarom flink vernieuwen. Maar dat gaat niet in één keer natuurlijk. Met de studenten bespreek ik regelmatig wat ze graag anders zouden zien. Dat geeft goede inspiratie. Ik ben nog vrij nieuw in het vak, dus ik probeer veel uit. De studenten zelf toetsvragen laten maken over de lesstof bijvoorbeeld. En door ook bij Nederlands de focus te leggen op de inhoud van het vak Software Developer.”

‘Nederlands is saai, maar je maakt er wel wat van’

En dat levert soms een mooi compliment op. “Laatst zei een student:  ‘Meneer, Nederlands is saai, maar je maakt er wel wat van’. Ja, dat vind ik dan toch fijn om te horen.” En er zijn meer hoogtepunten. “Elke dag dat bij een student het kwartje valt, geeft me alle energie die ik nog heb. Of een student die me vraagt hem te helpen met een mail voor een sollicitatie. Dat die student het taalgebruik in zo’n mail serieus neemt, maakt me trots.”

Door me te verdiepen in ontwikkeling van software kan ik studenten wegwijs maken

Er is nog werk aan de winkel om het onderwijsprogramma zo te krijgen als Joep dat voor ogen heeft. “Ik kan hiervoor goed sparren met de portefeuillehouder onderwijs. Ook andere collega’s zijn altijd bereid om te helpen.” Joep zou zichzelf op termijn juist weer meer willen verdiepen in de ontwikkeling van software op het gebied van UX-design. “De studenten draaien hun hand vaak niet om voor het bouwen van een website. Maar ze vragen zich niet af waar een ‘domme’ gebruiker allemaal tegenaan kan lopen. Een websitebezoek moet prettig zijn. Voor iedereen. Door me hierin te verdiepen, zou ik de studenten hierin wegwijs kunnen maken. Dat lijkt me leuk én nuttig.”

Precies het zetje dat ik nodig had om bij Curio te gaan werken

Docent zijn gaat Joep natuurlijk af. “Een fijne sfeer creëren in de klas vind ik belangrijk dan keihard werken. Ik zet ze graag in groepen aan het werk, zodat ze ook een gesprek kunnen voeren. Met respect voor elkaar uiteraard. En verder heb ik oprechte belangstelling voor mijn studenten. Daar hebben ze allemaal behoefte aan.” Joep zou dan ook nog best eens mentor van een klas willen zijn. Hij heeft zijn draai in het onderwijs helemaal gevonden. “Iemand zei ooit tegen me: als je twijfelt of je docent wilt worden, dan ben je het al. Ik denk inderdaad dat dit zo is. En ik ben blij dat die persoon dat zei, want dat was precies het zetje dat ik nodig had om bij Curio te gaan werken.”