Frank Scholten - docent in opleiding

Blog: “Werken bij Curio is de ideale kans om je droom waar te maken”

Ben je benieuwd hoe het is om als zij-instromer in het onderwijs te starten? Bij Curio delen medewerkers hun ervaringen, uitdagingen én de mooie kanten van het vak. Eén ding is duidelijk: werken bij Curio biedt volop mogelijkheden, goede begeleiding en de kans om écht iets te betekenen voor studenten. Frank Scholten, docent scheikunde in opleiding, maakte vanuit een compleet ander vakgebied de overstap naar het onderwijs. En daar heeft hij geen moment spijt van.

Na twintig jaar in de transportwereld besloot Frank het roer om te gooien. Zijn overstap naar het onderwijs begon aan de keukentafel, geïnspireerd door de verhalen van zijn vrouw. “Mijn vrouw werkt al jaren met veel plezier bij Curio praktijkschool Breda. Haar enthousiasme werkte aanstekelijk. Terwijl zij thuiskwam met mooie verhalen over leerlingen en collega’s, zat ik weer een dag achter de laptop met hooguit een paar klantgesprekken. Toen dacht ik: dat wil ik ook.”

Bètavakken

Hoewel Frank ooit begon aan de pabo, koos hij destijds toch voor een carrière in de logistiek. Maar het onderwijs bleef hem trekken. Toen hij een vacature bij Curio voor zij-instromers zag, wist hij: dit is mijn kans. “Ik wilde eigenlijk gewoon docent worden, zonder me op een specifiek vakgebied te richten. Maar tijdens een open avond bij Fontys ontdekte ik dat de bètavakken me het meest aanspraken. Scheikunde had altijd al mijn interesse. Toen ik het scheikundelokaal binnenstapte en de formules op het bord zag staan, voelde het meteen goed.”

Warm welkom

“Toen ik bij Curio begon, voelde ik me meteen welkom”, vertelt Frank. “Je wordt goed opgevangen en begeleid. Wat ik fijn vind, is dat je opleiding wordt betaald en je ook betaald stageloopt. Dat is voor mij heel belangrijk geweest, omdat ik uit een baan kwam en een inkomen nodig had. Dankzij Curio opleidingsschool kan ik mijn droom waarmaken.”

Frank begon zijn stage bij vmbo-school Curio prinsentuin van cooth. “Dat voelde als een warm bad. Voorafgaand aan het nieuwe schooljaar kwamen we samen met alle nieuwe collega’s. We leerden elkaar kennen, maar ook de school en de schoolregels.” Na een half jaar maakte Frank de overstap naar het mbo. Hij lacht: “Zo leer ik lekker veel in het eerste jaar.”

Balans vinden

De combinatie van werken en studeren is intensief, geeft Frank toe. Zijn advies aan zij-instromers is dan ook helder: “Geef jezelf de tijd. Niet meteen teveel gas geven. Je wilt natuurlijk laten zien wat je kunt, maar ik merkte dat ik in het begin te veel wilde doen. Ik begon meteen met alle boeken tegelijk, blokte voor mijn opleiding, maar dat werkte niet goed. Er komt veel op je af: je werk, je studie, de studenten. Het is belangrijk om een goede balans te vinden.”

Vergeet niet te genieten

“En vergeet vooral niet te genieten van je werk”, voegt Frank toe. “Soms ben je zo druk met wat je allemaal moet doen, dat je vergeet te kijken naar wat er eigenlijk om je heen gebeurt. Neem af en toe even tijd om rustig te observeren wat de studenten doen, hoe ze leren en hoe collega’s lesgeven. Daar haal je zoveel uit!”

Dat genieten doet hij volop. Van de studenten, de lessen én de kleine momenten tussendoor. “Laatst had een student een preparaat voor de microscoop gemaakt, maar dat ging mis. We hebben toen samen een soort ‘afscheidsceremonie’ gehouden, compleet met muziek en een beetje drama. Dat soort momenten maken het werken leuk en ontspannen.” Het begeleiden van studenten vindt hij het allerleukste aan zijn werk: “Er is niets mooiers dan studenten laten groeien en ondersteunen op weg naar hun toekomst. Ik krijg daar heel veel energie van.”

Werkervaring

Zijn ervaring uit de transportwereld komt goed van pas in het klaslokaal.Ik was gewend om collega’s te helpen en problemen op te lossen. Die vaardigheden gebruik ik nu om studenten te ondersteunen.” Collega’s en studenten weten dat Frank uit een ander vakgebied komt. “Ik ben daar altijd eerlijk over geweest: ik leer zelf ook nog elke dag. Studenten waarderen dat. Ze vinden het fijn dat ik open ben en nemen het me niet kwalijk als ik iets moet opzoeken.”

Wat hem het meest verraste in het onderwijs? De studenten zelf: “Ik dacht dat pubers lastig zouden zijn, maar dat valt echt mee. Ze zijn over het algemeen meegaand en je kunt goed met ze praten. Het beeld dat pubers moeilijk zijn, klopt lang niet altijd. Dat was een fijne verrassing.”

Dankbaar werk

Voor mensen die nadenken over een carrière als docent heeft hij een duidelijk advies: “Oriënteer je goed, kijk wat bij je past en grijp die kans. Het is spannend om ineens voor een klas te staan, maar ook ontzettend leuk en dankbaar werk. Docentschap is fantastisch.”

Hij benadrukt ook dat je wel goed moet kunnen omgaan met de studenten. “Je moet stevig in je schoenen staan en open en eerlijk zijn. Studenten voelen meteen of je onzeker bent of een rol speelt. Wees gewoon jezelf, dat werkt het beste.” Frank benadrukt dat je écht gemaakt moet zijn voor het docentschap. “Maar, ik denk dat er stiekem meer mensen voor dit vak geschikt zijn dan ze zelf denken.”

Het doel van Frank is helder: “Ik wil mijn diploma halen en daarna de beste docent zijn die ik kan zijn. De opleiding duurt vier jaar en ik heb er nog drie te gaan. Het is veel werk, maar ik heb het er volledig voor over. Het voelt alsof ik echt op mijn plek zit.”

Ook klaar voor een carrièreswitch met impact?

Bij Curio krijg je de kans om te groeien, te leren en het verschil te maken in het leven van jongeren. Misschien sta jij hier binnenkort ook voor de klas. Ontdek de mogelijkheden via de pagina van Curio opleidingsschool.