Leo Mol - docent Wiskunde

Blog: Van automatisering naar onderwijs: “Ik zou willen dat ik dit tien jaar eerder had gedaan”

Ben je benieuwd hoe het is om als zij-instromer in het onderwijs te starten? Bij Curio delen medewerkers hun ervaringen, uitdagingen én de mooie kanten van het vak. Eén ding is duidelijk: werken bij Curio biedt volop mogelijkheden, goede begeleiding en de kans om écht iets te betekenen voor leerlingen. Wiskundedocent Leo Mol verruilde een carrière in de IT voor een nieuw avontuur in het onderwijs: “Er kwam een moment waarop ik dacht: is dit wat ik tot aan mijn pensioen wil doen?”

Het antwoord bleek: nee. “Ik merkte al langer dat ik het begeleiden van stagiaires eigenlijk het leukst vond in mijn vorige baan. Niet alleen om kennis over te dragen, maar om mensen te helpen groeien. Jongeren begeleiden in hun ontwikkeling leek me prachtig werk.” Leo besloot zijn hart te volgen en startte met de lerarenopleiding wiskunde, een vak dat hem altijd al aan het hart lag. Na jarenlang in de IT te hebben gewerkt als infrastructuurarchitect en projectmanager gooide hij het in 2022 over een compleet andere boeg.

Van stagiair naar fulltime docent

Terug naar school gaan, was in het begin best spannend vertelt Leo: “Ik wilde eerst kijken of studeren me nog zou lukken. Dat was gelukkig het geval.” Na een half jaar was het tijd voor een stageplek. Hij benaderde Curio pomona, waar op dat moment toevallig ook een vacature openstond. “Ik schreef een brief in de hoop dat ik stage mocht lopen. Maar het gesprek ging zó goed dat ik meteen een baan kreeg aangeboden.”

Hij combineerde fulltime werken met zijn opleiding. “Ik heb de lerarenopleiding in drie jaar afgerond. Mijn stages had ik al mooi geregeld via mijn werk. Dat was zwaar, maar ook heel waardevol. En ik werd hier bij Curio pomona heel goed begeleid.”

Persoonlijke begeleiding

Curio pomona bleek precies de plek waar Leo naar op zoek was. “Het is een kleine school met veel persoonlijke aandacht. Hier zitten leerlingen die op het reguliere onderwijs vaak vastlopen, bijvoorbeeld door te grote klassen of te veel prikkels. Maar hier krijgen ze de ruimte en rust die ze nodig hebben en halen ze gewoon hun vmbo-diploma.”

Dat maakt Leo trots. “Soms denken leerlingen dat Curio pomona geen normale school is. Maar dat is het natuurlijk wél. Sterker nog, ze halen hetzelfde diploma als op andere scholen, alleen dan met veel meer persoonlijke begeleiding.”

In de klas én in de huiskamer

Leo geeft les aan basis- en kaderleerlingen van leerjaar 2 tot en met 4. Daarnaast is hij mentor, begeleider van de leerlingenraad én bijna dagelijks te vinden in de huiskamer: een rustige ruimte binnen de school waar leerlingen na de les kunnen kletsen, huiswerk maken of even tot rust komen.

“Die huiskamer is zó waardevol. Daar ontstaan de gesprekken die je in een klas soms mist. Ik leer mijn leerlingen hier echt kennen. En dat persoonlijke contact maakt een enorm verschil, zeker voor deze doelgroep.”

Successen vieren

Wiskunde is voor veel leerlingen niet meteen het favoriete vak. Maar juist daarin ziet Leo kansen. “Ze vinden het vaak lastig of stom. Maar dan gaan we aan de slag, en ineens zie je het gebeuren: ‘Hé, ik snap het!’ Dan bloeien ze op. Je ziet ze groeien in zelfvertrouwen en dat gaat verder dan alleen die ene som. Ik laat ze ervaren dat ze het wél kunnen.” Als een klas het goed doet, staat Leo daar altijd even bewust bij stil. “We vieren onze successen. Soms met iets lekkers, maar meestal door ze trots te laten zijn op wat ze bereikt hebben.”

Lessen voor het leven

Voor Leo draait het om meer dan alleen de stof zelf. “Wiskunde is heel belangrijk, maar wat ik minstens zo waardevol vind, is dat leerlingen leren logisch te denken. Dat ze het vertrouwen krijgen: als ik een probleem tegenkom, dan weet ik hoe ik het kan aanpakken. Of dat nou een wiskundesom is of iets in het dagelijks leven.”

Die manier van denken wil Leo ze meegeven voor later. “Als je een lekke band hebt op de snelweg, heb je misschien niets aan de stelling van Pythagoras. Maar de structuur, het redeneren, het kunnen doorgronden van een probleem, dát leer je bij wiskunde. En dat neem je overal mee naartoe.”

Flexibel, geduldig en betrokken

Geen dag is hetzelfde. “Soms bereid ik een leuke les voor en dan merk ik binnen vijf minuten: dit werkt vandaag niet. Dan moet je durven loslaten en iets anders proberen. Dat vraagt flexibiliteit. En dat maakt het ook leuk. Die uitdaging houdt me scherp.”

Naast flexibiliteit noemt Leo ook geduld en inlevingsvermogen als onmisbare eigenschappen voor een docent. “Je moet je leerlingen echt willen leren kennen. Snappen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt. Dat kan alleen als je kijkt met een open blik. Natuurlijk zijn er grenzen, maar begrip komt altijd op de eerste plaats.”

Samen sterk

Bij Curio pomona sta je er nooit alleen voor. “Vanaf dag één voelde ik me welkom. Het is een kleine school, dus je kent al snel iedereen en dat maakt het samenwerken heel prettig”, vertelt Leo. Als beginnend docent werd hij goed begeleid en voelde hij zich gesteund door collega’s. “Zeker in het begin is het hard werken en ben je aan het eind van de dag moe, maar doordat je het echt samen doet, hou je het vol. Je vangt elkaar op, denkt met elkaar mee en deelt samen de mooie én de moeilijke momenten.”

Die teamspirit is volgens Leo essentieel. “Er zijn dagen dat het zwaar is, maar dan is er altijd wel iemand die even met je meeloopt of een luisterend oor biedt. We zijn echt een team. Iedereen staat voor dezelfde leerlingen en dat voel je in alles.”

“Ik zou het zó weer doen”

Leo kijkt met voldoening terug op zijn overstap. “Het begin was pittig, maar ik zou het zo weer doen. Sterker nog: ik zou willen dat ik dit tien jaar eerder had gedaan.” Inmiddels staat Leo vier jaar voor de klas en heeft hij zijn eerste lichting leerlingen van begin tot eind begeleid. “Ik heb onzekere brugklassers zien uitgroeien tot vierdejaarsleerlingen met volop zelfvertrouwen. Dat vind ik het mooiste wat er is.”  

Tegen iedereen die een overstap naar het onderwijs overweegt, wil Leo het volgende zeggen: “Als je voelt dat je iets wilt bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, doe het dan gewoon. Curio maakt die stap mogelijk en biedt je alle ondersteuning die je nodig hebt. En het mooie is: je leert zelf net zo veel als je leerlingen.”

Ook klaar voor een carrièreswitch met impact?

Bij Curio krijg je de kans om te groeien, te leren en het verschil te maken in het leven van jongeren. Misschien sta jij hier binnenkort ook voor de klas. Ontdek de mogelijkheden via de pagina van Curio opleidingsschool.