- U bevindt zich hier:
- Home
- Verhalen
- Blog: “Op school ben ik hun moeder”
Petra Vertenten - docent Nederlands NT2 en mentor op Curio isk
Blog: “Op school ben ik hun moeder”
Waarom kiest iemand voor een baan in het beroepsonderwijs? Als docent, instructeur of juist in een ondersteunende rol? Waar komt die passie vandaan? En wat leren zij zelf? We maken kennis met verschillende medewerkers van Curio. Ze geven ons een beeld van hun baan, hun ambities en de geluksmomenten die het werk hun oplevert. Zoals Petra Vertenten. Zij is lerares Nederlands op Curio isk aan de Verviersstraat in Breda.
Tientallen jaren was Petra Vertenten (55) directeur van middelbare scholen in Nederland en België. Ze gaf leiding aan een team van 150 docenten. In coronatijd kwam ze tot het besef dat haar onderwijshart toch uitgaat naar de praktijk, lesgeven dus. In Nederland, want hier is meer ruimte voor innovatie, zelfsturende teams en ontwikkelkansen dan in België. Die baan heeft ze gevonden. Ze is docent Nederlands NT2 en mentor op Curio isk. “Ik juich als een leerling de klas binnenkomt en twee volzinnen in het Nederlands tegen me zegt.”
Iets meegeven om hun kans in onze maatschappij te vergroten
ISK staat voor Internationale schakelklas. Jongeren tussen 12 en 18 jaar van allerhande nationaliteiten komen hierheen om Nederlands te leren en de Nederlandse cultuur te ontdekken. “Deze jongeren zijn intelligent, ze hebben zoveel talent. Om daarmee in de toekomst iets te kunnen, is het aanleren van de Nederlandse taal erg belangrijk. Ik vind het zo fijn dat ik hun iets kan meegeven om hun kans op een mooie plek in onze maatschappij te vergroten. Ze hebben positiviteit nodig, het gevoel dat wij in hen geloven. En dat doe ik. Nederlands is een lastige taal. Het is aan mij om ze te doen groeien, Dag na dag zie ik dat gebeuren.”
Een WhatsApp-groep voor de sociale binding
Petra is trots op haar mentorklas. “Ik ben met een Alpha-0 klas begonnen. De leerlingen kennen dan nog geen enkel Nederlands woord. Nog geen jaar later vormen ze een Semi Alphaklas. Dat doen ze toch maar eens.” Petra doet er ook buiten lestijd alles aan om ‘haar’ leerlingen onder te dompelen in de Nederlandse taal en cultuur. “We hebben bijvoorbeeld een WhatsApp-groep voor de sociale binding. Iedereen mag daarin berichten plaatsen, maar wel in het Nederlands.”
Op school ben ik de moeder van de leerlingen
Het docentschap op Curio isk is heel intens. “Op school ben ik de moeder van de leerlingen. Ik regel veel voor ze, bijvoorbeeld medische afspraken, een financieel spreekuur, het invullen van documenten van thuis of het aanvragen van een ID-bewijs. En soms ook met het opbouwen van een sociaal leven. Een van mijn leerlingen komt uit Eritrea. In al die tijd dat hij al in Nederland was, had hij geen hobby’s. Via een foto kwam ik erachter dat hij goed kan wielrennen. Nu is hij aangesloten bij een sportclub die hem een fiets heeft gegeven. Ik heb voor wielrenkleding kunnen zorgen. Zo heeft hij nu een leuke hobby en contacten buiten school.”
Is bepaald gedrag ‘gewoon’ puberaal of komt het vanuit een trauma?
Bij het aanleren van de Nederlandse taal gebruikt Petra veel gebaren en beelden. Een woord dat wordt ondersteund met beelden blijft vaak sneller hangen. “Bij het thema persoonlijke verzorging trek ik over mijn kleding mijn pyjama aan en ik neem dingen mee als een kam, zeep en haargel. Nu we een Semi Alphaklas zijn kijk ik ernaar uit om grammatica te kunnen geven,” vertelt Petra. “En zo bouwen we door totdat ze naar een reguliere school kunnen.” Soms ligt de lesstof gevoelig. “Bijvoorbeeld als je aan de woordenschat werkt rondom het begrip familie. Sommige leerlingen zijn getraumatiseerd. Niet iedereen heeft nog ouders of een zus. We proberen hier traumasensitief onderwijs te geven. Docenten moeten de signalen leren herkennen en daarbij ook nog kunnen onderscheiden of bepaald gedrag ‘gewoon’ puberaal is of gerelateerd aan de soms vreselijke ervaringen uit het verleden. Natuurlijk raken die verhalen me. Aan de andere kant kun je het niet goedvinden dat ze daardoor vervelend gedrag vertonen in de klas.”
Er klinkt hier vaak spontaan applaus
Maar veel last van vervelend gedrag heeft Petra eigenlijk niet. De sfeer in de klas is prima. “De leerlingen hebben een speciale band: ze spreken geen van allen Nederlands. Ze hebben allemaal hun verhaal en ze zijn echt trots op elkaar als ze een taak hebben volbracht. Er klinkt hier vaak spontaan applaus.”
Deze baan past mij als een jas
Petra is dan ook superblij dat ze destijds een open sollicitatie heeft gedaan bij Curio. “Deze baan bij Curio ISK past mij als een jas. En dat is mede te danken aan mijn onderwijsmanager,” vindt Petra. “Tijdens het intake- en sollicitatiegesprek én de meeloopdag, verbaasde ik me over de wezenlijke interesse in mij als mens. Wie ik ook sprak, iedereen wilde weten wie ik ben, wat mij drijft, wat mijn interesses zijn. Ik herkende me meteen in de enorme drive van mijn collega’s.” Die saamhorigheid typeert het team van Curio isk Breda, we werken samen aan de toekomst van onze leerlingen.”