Maartje Vermast - docent in opleiding

Blog: "Al doende ontdek ik aan wie ik het liefst lesgeef"

Maartje Vermast (21) is één van de studenten van de Curio opleidingsschool. Ze volgt de opleiding tot docent wiskunde. Voor zo’n tien studenten per jaar is er ruimte om betaald de opleiding te volgen. Curio biedt ze meteen een arbeidscontract. Drie dagen in de week staat Maartje voor de klas en doet ze ervaring op. Eén dag in de week volgt ze lessen op Fontys Hogeschool en één dag in de week besteedt ze aan haar studie. Werken en leren gaan hand in hand.

“Ik zocht werk waar ik elke dag iets anders kan meemaken en mensen kan helpen. Een toekomst in het onderwijs zie ik helemaal zitten. Eerder had ik me al ingeschreven voor een voltijdopleiding om docent te worden. Maar toen ik de vacature van het Curio leerwerktraject zag, twijfelde ik geen moment”, vertelt Maartje. Op de middelbare school was wiskunde haar beste en leukste vak. Dus solliciteerde ze naar de functie van docent wiskunde.

Stagiair

Het leerwerktraject van Maartje duurt vier jaar. Omdat ze een paar vrijstellingen heeft, wil Maartje het binnen drie jaar afsluiten. “Ik ben best ambitieus”, lacht ze. De mix van werken en leren vindt Maartje soms zwaar, maar het gaat goed. De eerste helft van het studiejaar werkte ze op Curio scala, een vmbo-school. Nu is ze docent wiskunde op de mbo-opleiding engineering en loopt ze mee bij procestechniek. “Ik noem mijzelf stagiair. Zo voel ik het ook, want ik mag nog leren en ontwikkelen. Het leukste van dit werk vind ik dat ik zelf mag bepalen wat ik doe. Wil ik lesgeven, dan kan dat. Wil ik liever meekijken, dan kan dat ook. Ik voel me veilig, de begeleiding is goed en de communicatie met mijn werkbegeleiders is open.” 

Tot nu toe ziet Maartje haar toekomst op het vmbo. “Ik ben nog jong, op het mbo voel ik me meer een vriendin van de studenten dan een docent. Vmbo-leerlingen zijn echt en eerlijk, ze vertellen je alles. Ik geniet volop van het contact met vmbo’ers.” Toch heeft lesgeven op het mbo ook voordelen, vindt Maartje. “Je kunt meer de diepte in met je les. Op het vmbo blijft wiskunde wat oppervlakkig. In ieder geval vind ik het super dat ik al doende ontdek aan wie ik het liefst lesgeef.”

Praktijkopdrachten

Voor haar opleiding bij Fontys krijgt Maartje praktijkopdrachten. Die mag ze bij Curio doen. “Je krijgt de kans om je goed te ontwikkelen.” Bij Maartje gaat het dan vooral over inspelen op het gedrag van leerlingen en studenten. Dit heet het pedagogische gedeelte. “Dat leer je vooral door te doen, vast te lopen en daarvan te leren. Mijn collega’s stellen me gerust, want ook die lopen na jaren in het onderwijs nog tegen dingen aan. Ik leer van meekijken in de klas. Ik pik kleine dingen op van de docenten en probeer daar mijn eigen draai aan te geven. Streng de klas inkijken en wachten tot de klas stil is, heb ik bijvoorbeeld geleerd. Het mooiste compliment dat ik heb gekregen, is dat ik heel ‘eigen’ voor de klas sta. Zo voel ik het zelf ook.”

De studie is soms best zwaar, vindt Maartje. “Zeker tijdens mijn stageperiode en het uitwerken van mijn stageportfolio was het erg druk. Al met al is het goed te doen. De opleiding is flexibel. Je bent eerstejaars, maar als je vakken wilt volgen uit het vierde jaar, mag dat. Als je tussendoor een vak wilt laten vallen voor meer ruimte, is dat prima. Toetsen horen er ook bij. Soms gaat dat om dossiers die ik moet inleveren, soms om tentamens.”

Hulp en vrijheid

Maartje beseft dat ze met deze baan best een keuze heeft gemaakt. Ze zit er toch vier jaar aan vast. Voor haarzelf vindt ze dat geen probleem. “Ik ben jong en kom net van het middelbaar onderwijs. Het leren zit nog in mijn systeem. Als je wat ouder bent en uit een ander werkveld komt, is het wel een grote verandering. Curio geeft je genoeg hulp en vrijheid. Heb je veel te doen voor je tentamenweek? Dan mag je best een werkdag minder werken. Curio let erop of het goed met je gaat en vindt je studie belangrijk.”

Maartje kijkt nu al uit naar volgend schooljaar. “Het liefst wil ik dan een heel jaar op één vmbo-locatie werken. Dan maak ik een klas vanaf het begin tot het einde mee. Het zou mooi zijn als dat lukt, maar dat moet passen bij de opdrachten van mijn studie. Dat is nog afwachten.” 

Lesbevoegdheid scheikunde

Als ze over een paar jaar is geslaagd voor haar lesbevoegdheid voor wiskunde, heeft Maartje nog een belangrijk doel: een lesbevoegdheid voor scheikunde. “En dan wil ik een baan waar het contact met de leerlingen centraal staat. Dit traject bij Curio is daarvoor een perfecte basis. De communicatie is goed. En dat ik leren en ontwikkelen mag aanpassen aan mijn planning en wensen, is best uniek.”