- U bevindt zich hier:
- Home
- Verhalen
- Blog: “Ik investeer veel in een goede relatie met de kinderen”
Mira Ooijen - leerkracht wiskunde en mens & maatschappij op Curio prinsentuin Oudenbosch
Blog: “Ik investeer veel in een goede relatie met de kinderen”
Waarom kiest iemand voor een baan in het beroepsonderwijs? Als docent, instructeur of juist in een ondersteunende rol? Waar komt die passie vandaan? En wat leren zij zelf? We maken kennis met verschillende medewerkers van Curio. Ze geven ons een beeld van hun baan, hun ambities en de geluksmomenten die het werk hun oplevert. Zoals Mira Ooijen. Zij is leerkracht wiskunde en mens & maatschappij op Curio prinsentuin Oudenbosch.
Op het moment dat basisschooljuf Mira Ooijen (46), na lang aandringen van een bevriende docent, een paar lessen op Curio prinsentuin Oudenbosch bijwoonde, stroomde haar hart over. “Ik voelde aan alles dat ik deze kinderen kan begeleiden. Op de basisschool strijden de toekomstige vmbo’ers jarenlang voor een veilig plekje. En dat plekje vinden ze hier. Dat overweldigende gevoel gaf voor mij de doorslag om na twintig jaar basisonderwijs de overstap naar het vmbo te wagen. Want ik zeg altijd: als het goed voelt, doen!”
Fijn om in meer vakken les te geven
Dat is nu twee jaar geleden. “Het eerste jaar heb ik de tijd genomen om te aarden op mijn nieuwe werkplek en te focussen op mijn opscholingstraject groepsleerkracht vmbo Nederlands, wiskunde en mens & maatschappij. Ik richtte me op mijn lessen. Ik had geen mentorklas. Nu ben ik mentor en leerkracht wiskunde en mens & maatschappij. Je mag op Curio prinsentuin Oudenbosch je voorkeur aangeven welk vak je wil geven en of je een andere taak op je wil nemen. Ik vind het fijn om in meer vakken les te geven. Welke vakken maakt me eigenlijk niks uit.”
Investeren in een goede relatie met de kinderen
En waar Mira zich nooit kon voorstellen dat ze ooit les zou geven aan pubers met al hun ‘gedoe’, is ze nu helemaal blij. “Ik wil niet anders meer. Alle trucjes en ezelsbruggetjes leer ik ze. Aan mij de uitdaging om manieren te zoeken die de uitleg aan laten komen. Ik heb ervaring met zoveel werkvormen dat ik bijna elk kind kan helpen. Met mijn twintig jaar basisschoolervaring herken ik gedragsproblemen en weet ik hoe ik er op moet reageren. Ik investeer veel in een goede relatie met de kinderen. Ik zet me in voor een fijne, veilige werksfeer. En ik heb het geluk dat ik de leukste klassen heb gekregen. Het gaat echt relaxt.”
Duidelijk zijn en luisteren
Natuurlijk is dat niet puur geluk. Mira weet een band met de leerlingen op te bouwen. “Mijn werkwijze bestaat uit duidelijk zijn en luisteren naar de leerlingen. En dat betekent niet dat ik ze altijd gelijk geef. Ik hou ze graag een spiegel voor. Dat ze gaan beseffen dat bepaald gedrag iets uitlokt bij een andere leerling of een docent. In mijn klas moeten de kinderen hard werken. Maar ik zie ze ook echt, maak connectie. Dat zit in kleine dingen, bijvoorbeeld vragen hoe de operatie van de moeder van een leerling is gegaan. En ik onderhandel graag. Als een bepaald vak niet loopt voor een leerling, dan bespreek ik dat. Dan maken we afspraken. Ik doe dit voor jou, maar dan verwacht ik van jou dit terug. Dat werkt.” Een ander voordeel volgens Mira is dat ze de leerlingen uit haar mentorklas vaak ziet. Tijdens mentorles, wiskunde en mens & maatschappij. “Zo leer ik de leerlingen sneller kennen. Ik zie en hoor alles en ik weet precies waar ieders talenten liggen. Superhandig.”
Tof dat ze ook de stoute dingen aan me vertellen
Natuurlijk loopt Mira ook tegen problematieken aan. En die zijn heel anders dan die op de basisschool. “Pesten via social media is bijvoorbeeld zoiets. Je vindt je er je eigen weg in om daarmee om te gaan en aan te pakken. Het zijn pubers, dus bepaald gedrag hoort er ook bij. Ik vind het dan wel weer tof dat ze ook de stoute dingen aan me vertellen. Het is aan mij om duidelijk maken waar de grenzen liggen. Dat doe ik samen met de ouders. Zit ik met hen op één lijn, dan kunnen zij en ik de pubers beter sturen.”
Duidelijkheid biedt ruimte voor leuke dingen
Mira is blij met de overstap van de basisschool naar Curio prinsentuin Oudenbosch. “Eerlijk is eerlijk, twintig jaar geleden had ik deze overstap niet kunnen maken. Als juf wilde ik alles altijd goed doen. Voor ouders en kinderen. Met die instelling ga je hier onderuit. Ik weet nu wat ik wil en ik straal gezag uit. Ik ben goed geworden in mijn grenzen aangeven. Die duidelijkheid redt mij en biedt ruimte om ook leuke dingen te doen in de klas, een muziekbingo bijvoorbeeld of een quiz.” Waar Mira ook veel profijt van heeft is gestructureerd klassenmanagement. “Die structuur is heilig. Ik heb geen plan B, ik kom namelijk nooit voor verrassingen te staan.”
Fijn om te weten dat een leerling altijd een vangnet heeft
De vrijheid in tijdsindeling vindt Mira een van de prettigste dingen van het werken op een middelbare school. “Op de basisschool ging ik op vrijdagmiddag pas naar huis als alles voor maandag klaar lag. Hier heb je meer vrijheid in wanneer je wat doet. Huiswerk nakijken kan ook prima thuis. Nog een verschil: op de basisschool stond ik er op het gebied van (extra) zorg helemaal alleen voor. Hier deel je de zorg. Dat is zo fijn. De lijnen met je collega’s en het zorgteam zijn kort. Het fijn om te weten dat een leerling altijd een vangnet heeft, ook als ik het zelf even niet meer weet.”