Synthia Pilon - docent in opleiding

Blog: “Bij docent zijn komt zoveel meer kijken dan alleen lesgeven ”

Curio heeft sinds vorig studiejaar een school voor docenten in opleiding. Samen met partners zorgen we voor opleiding en professionele ontwikkeling van docenten op de werkplek. Curio biedt de studenten meteen een arbeidscontract. Synthia Pilon (21) is één van de studenten aan de Curio opleidingsschool waar werken en leren in het onderwijs hand in hand gaan.  

Ik heb hier zelf op school gezeten  

Op dit moment is Synthia docent groen in opleiding op de Curio mbo-locatie Frankenthalerstraat 15 in Breda. Hier is de opleiding groen en dier. Het is een bekende plek voor Synthia. “Ik heb hier zelf op school gezeten voor mijn opleiding bedrijfsleider dierverzorging. Ik voel me hier dus zeker thuis.” Het eerste halfjaar van haar opleiding heeft ze meegedraaid op vmbo-school Curio prinsentuin Oudenbosch. “Ik denk dat mijn toekomst bij het vmbo ligt. Ik vind de manier van lesgeven leuk en ik ervaar een vastere opbouw dan op het mbo. Vmbo’ers hebben bovendien nog veel fantasie. Door deze opleiding ontdek ik stap voor stap wat het beste bij mij past in het onderwijs.” 

Curio denkt met je mee  

Na haar afstuderen wilde Synthia iets met dieren én kinderen doen. “Deze kans leek me dan ook geweldig, want zo kon ik op een school komen met dieren.” De sollicitatie voor de opleidingsplek viel Synthia erg mee. “De gesprekken voelden niet als sollicitaties. We hebben het gehad over mijn interesses. Ik had gesolliciteerd voor het vak wiskunde. Maar ik heb een studie gedaan in de richting groen en dier. Daarom ben ik tijdens het gesprek overgestapt naar docent groen. Daar ben ik superblij mee. Ook hebben we het gehad over het inpassen van de opleiding en werk in mijn leven. Curio wil er echt voor zorgen dat je niet te veel hooi op je vork neemt.” 

Alles gaat op jouw tempo 

Tijdens de opleiding is Synthia drie dagen per week aan het werk op een Curio school, de vierde dag volgt ze zelf lessen op de Aeres Hogeschool in Wageningen. Het eerste studiejaar heeft afgerond. Het gaat goed. “Soms is de combinatie werken en studeren best zwaar, zeker als je toetsweken hebt. Op mijn werk mag ik laten weten dat ik het wat rustiger aan wil doen. Je wordt sowieso niet meteen voor de klas gezet; je kijkt mee met de lessen en vergaderingen. Je bepaalt zelf wanneer je er klaar voor bent om een les te verzorgen. Alles gaat op jouw tempo. Ik heb uitdaging nodig, dus ik heb al vrij snel wat lesjes gegeven.” 

Een band opbouwen is belangrijk   

De grootste ontdekkingen voor Synthia? “Dat je als docent maar 30 procent van je werktijd echt lesgeeft. Daarnaast regel je van alles, ben je bij vergaderingen, ga je mee met excursies en neem je examens af. Ook heb ik ontdekt dat het superbelangrijk is om een band op te bouwen met je leerlingen of studenten. Als je alleen lesstof aanbiedt en verder geen aandacht voor ze hebt, doen ze echt niks voor je. Omdat ik nog veel mag meekijken, heb ik de ruimte om rond te lopen en met leerlingen of studenten in gesprek gaan. Dan bouw je vanzelf vertrouwen op.” 

Lesgeven aan vmbo en mbo 

Synthia heeft volop plannen om het vak groen op de kaart te zetten, ’ontstoffen’ noemt ze het zelf. “Mensen denken dat ik de hele dag met bomen knuffel of bloemetjes pluk. Daar is natuurlijk helemaal niets van waar. Op het vmbo geef je een beetje theorie en dan gaan de leerlingen iets doen. Zo heb ik uitleg gegeven over fruitsoorten en daarna hebben de leerlingen een fruitsalade gemaakt. Dan snijden ze zelf de appels en de bananen. Op het mbo mogen de studenten bij het vak hond en kat hun eigen hond meenemen. Tijdens de les leren ze manieren om met hun huisdier om te gaan. Ook controleren ze de gezondheid van hun dier. Op het mbo is er meer theorie en daarna gaan de studenten zelf met een opdracht aan de slag. Als docent op het mbo ben je vooral een coach.” 

Het onderwijs was niet mijn eerste keus  

Op weg naar het tweede studiejaar mag Synthia laten weten waar ze het liefst wil werken. “Samen met de mensen van de Curio opleidingsschool bespreek ik mijn interesses. Zij kijken op welke locatie en studie ik het beste tot mijn recht kom. Ik ben blij dat ik deze kans heb gegrepen. Het onderwijs was eigenlijk niet mijn eerste keus. Maar nu vraag ik me af: waarom heb ik dit nooit eerder bedacht?”